Naučnici zabrinuti: Y hromosom nestaje i mogao bi dovesti do izumiranja ljudi

Moderan način života i promjene u okolišu utječu na ljude i njihovo zdravlje. No, naučnici su došli do zabrinjavajućeg otkrića koje bi moglo dovesti do izumiranja ljudi u budućnosti.

Naime, utvrdili si da ljudski Y hromosom, koji je odgovoran za stvaranje muškaraca, degenerira i mogao bi nestati za nekoliko miliona godina.

No, nisu ljudi jedina bića čiji Y hromosom nestaje. I dvije vrste glodavaca već su izgubile Y kromosom i preživjele.

Upravo studija provedena na tim glodavcima, objavljena u Proceedings of the National Academy of Science, pokazala je što se dogodilo s tim glodavcima i kako su evoluirali.

Kako naučnici pojašnjavaju, kod sisavaca, pa tako i kod ljudi, žene imaju dva X hromosoma, a muškarci hromosome X i Y. I dok X hromosom sadržava oko 900 gena odgovornih za stvaranje nove osobe, Y sadrži samo 55 gena i mnogo DNA koja nema veze sa stvaranjem novog organizma. Ali Y hromosom ima gen koji je odgovoran za stvaranje muškog embrija. Taj se gen aktivira oko 12 sedmica nakon začeća i pokreće razvoj testisa, koji su odgovorni za razvoj embrija u budućeg dječaka i muškarca.

Naučnici ističu kako je taj omjer X i Y hromosoma drugačiji od nekih životinja. Primjerice australski čudnovati kljunaš ima potpuno drugačije hromosome koji određuju spol životinje. Kod njih je par XY običan hromosom, što bi moglo sugerirati da su i drugi sisavci imali takva par prije nekoliko milion godina.

Stoga naučnici procjenjuju da Y hromosom gubi aktivne gene tijekom evolucije. Procijenjuju da je izgubljeno otprilike pet gena tokom milion godina. Tim tempom, posljednjih 55 gena Y hromosima moglo bi nestati za 11 miliona godina.

Postoji li mogućnost da se razvije novi gen?

No, to ne mora nužno značiti i da će muškarci nestati. Glodavci koje su znanstvenici proučavali (evropska krtica voluharica i japanski bodljikavi štakori), uspjeli su preživjeti i bez Y hromosoma. Oni sad imaju samo X hromosom, u jednostrukoj ili dvostrukoj pojavnosti kod oba spola.

Iako naučnici još uvijek ne znaju kako ti glodavci određuju spol bez SRY gena, otkrili su kako su većinu gena s Y horomosma “preselili” na druge hromosome. Otkrili su da je malena razlika u blizini ključnog spolnog gena SOX9 kod bodljikavog štakora bila karakteristična samo za mužjake te vrste.

To otkriće sugerira da bi ta mala razlika mogla biti dovoljna da diferencira muške i ženske pripadnike te vrste, prenosi ZIMO.

To je potaknulo znanstvenike da razmotre što bi se dogodilo da Y hromosom nestane kod ljudi. S jedne strane to bi moglo uzrokovati izumiranje ljudi, s druge postoji mogućnsot da ljudi razviju novi gen koji određuje spol.

Ipak načnici upozoravaju da razvijanje novih gena, dolazi i s novim rizicima. Jer, što ako se ljudi na različitim dijelovima svijeta različito razvijaju, kao što se to dogodilo sa životinjama u prošlosti.

Tako bi neko, ko bi posjetio Zemlju za 11 miliona godina, mogao otkriti da su ljudi izumrli. Ili pak da postoji nekoliko različitih ljudskih vrsta s različitim spojevima. Jer tko kaže da se tijekom evolucije ne bi pojavio i treći ili četvrti spol? prneosi novi