Stručnjaci upozorili: Svemirska salata mogla bi ubiti astronaute

Salata uzgojena u bestežinskom stanju u svemiru je podložnija bakterijskim infekcijama poput salmonele i e.coli.

Hrana uzgojena u svemiru. Alexander Gerst/ESA

Naučnici već nekoliko godina istražuju i uzgajaju povrće u svemiru kao nadomjestak prehrane, ali novo istraživanje pokazuje da je takva salata i drugo lisnato povrće podložnije bakterijama poput salmonele i e.coli

Salata uzgojena u bestežinskom stanju u svemiru je podložnija bakterijskim infekcijama poput salmonele i e.coli, pokazalo je novo istraživanje objavljeno u Scientific Reports te bi moglo imati veliki utjecaj na planove za hranu uzgojenu u svemiru poput zelene salate i drugog lisnatog povrća.

Provedeno istraživanje

Istraživanje su vodili naučnici sa Univerziteta Delaware, a ono izaziva zabrinutost zbog mogućih planova da se hrana uzgojena u svemiru koristi u misijama istraživanja dubokog svemira, poput NASA-ine buduće misije na Mars s ljudskom posadom, piše Tportal.hr.

Ako su istraživanja tačna i ako je veća vjerovatnost da bi hrana poput salate koja je uzgojena u svemiru mogla pokupiti bakterije, to bi moglo predstavljati opasnu prijetnju astronautima. Naime, očekuje se kako će se u nadolazećim desetljećima sve više slati u svemir.

Naučnici tehnički nisu mogli testirati kako biljke rastu u mikrogravitaciji dok su na Zemlji, oni su upotrijebili posebnu opremu kako bi simulirali bestežinski okoliš na Međunarodnoj svemirskoj postaji, koji nam služi kao preteča načina na koji će ljudi živjeti u svemiru u budućnosti.

Koristeći ovaj bestežinski sistem „prevarili“ su biljke da nisu u normalnoj gravitaciji i tu su otkrili da je veća vjerovatnost da će salata imati otvorene stome, što su malene pore u lišću i stabljikama koje se obično zatvaraju kada biljka osjeti potrebu za obranu. Odnosno, radi se o porama u epidermisu lišća, stabljike i drugih organa, a koja kontrolira brzinu izmjene plinova.

Mikrobi na biljkama

One se obično zatvore kada im se „opasnosti“ poput bakterija približe. Međutim, naučnici su otkrili da se u bestežinskom stanju ne zatvaraju, ostavljajući biljku podložnu bakterijama.

Kako svemirska stanica i druga svemirska okruženja vjerovatno imaju prisutne bakterije, to predstavlja veliki problem za hranu koju bi uzgajali u svemiru, pogotovo ako druge biljke pokazuju iste osobine kada su u bestežinskom okruženju.

– Moramo biti spremni i smanjiti rizike za one koji sada žive u svemiru, ali i one u budućnosti. Moramo bolje razumjeti interakcije između patogena na biljkama uzgojenima u svemiru – kaže Kali Kniel sa Univerziteta Delaware, piše Forbes.

Dodaje kako će za početak trebati sterilizirati sjemenke kako bi smanjili rizike postojanja mikroba na biljkama.

Na naučnicima je i da pokušaju pronaći način da natjeraju stome da funkcioniraju čak i kada su u bestežinskom okruženju. Međutim, prehrana zelenjavom uzgojenom u svemiru do tada bi mogla predstavljati opasan rizik, piše avaz.