Vijesti

Stručnjaci na primjeru jednog kamiona objasnili zašto se Rusi toliko muče u ratu

RAT Rusije i Ukrajine pokazao je koliko su kamioni bitni za vojsku jer se koriste za opskrbu tenkova granatama i isporuku projektila. Osim toga, vojskama su kamioni važni za prijevoz do bojišnice.

Svaka vojska koja zanemaruje svoje kamione i njihovu važnost čini to na vlastitu opasnost, piše CNN. Problem s kamionima je upravo ono s čime se ruska vojska trenutačno suočava tijekom invazije na Ukrajinu. To je zaključak stručnjaka koji su analizirali slike bojišta dok se ruske snage povlače s područja u blizini Kijeva.

Stručnjaci kažu da fotografije oštećenih ruskih kamiona pokazuju znakove da Moskva ima problem s logistikom i da se mora oslanjati na regrute i korištenje civilnih vozila. Jedan od problema za Rusiju bit će ogromna udaljenost za prijevoz opskrbe za vojne snage.

“Granate stižu kamionima”
Trent Telenko, bivši revizor za kontrolu kvalitete u Agenciji za upravljanje obrambenim ugovorima SAD-a, jedan je od stručnjaka koji analiziraju fotografije s bojišta. On kaže da sve ono što je vojsci potrebno dolazi kamionima.

“Oružje nije tenk, nego granata koju tenk ispaljuje. Ta granata stiže kamionom. Opskrbne linije uvelike se oslanjaju na kamione. Hrana, gorivo, medicinske potrepštine, pa i sami vojnici dolaze kamionima”, ističe Telenko za CNN.

Stoga ima razloga vjerovati da postoji problem s tim opskrbnim linijama.

Važnost održavanja kamiona vojske
Telenko je komentirao fotografiju oštećenja guma na višemilijunskom mobilnom raketnom kamionu Pantsir S1. Očekivalo bi se da će održavanje takvog skupog komada vojne opreme biti prvoklasno. No, kako kaže Telenko, gume kamiona su se raspadale samo par tjedana nakon rata.

Ako se kamioni ne kreću često, gume postanu lomljive, a stijenke guma osjetljive su na pukotine i trganje. Za Telenka, koji se više od desetljeća specijalizirao za probleme održavanja kamiona američke vojske, stanje Pantsira S1 je greška koja ukazuje na problem.

“Ako ne radite preventivno održavanje za nešto tako važno, onda je vrlo jasno da je cijeli vozni park bio tretiran na sličan način”, kaže on.

Telenkova teorija ima odjeke poznatog citata američkog generala Omara Bradleyja iz Drugog svjetskog rata da “amateri govore o strategiji, a profesionalci o logistici”. I on nije prvi koji je otkrio nedostatak profesionalizma u ruskoj vojsci u kojoj se nalaze stotine tisuća ročnika.

U ožujku je američki ministar obrane Lloyd Austin rekao Donu Lemonu za CNN da je Rusija napravila “pogrešne korake” i “borila se s logistikom”, dok je u subotu visoki američki obrambeni dužnosnik rekao da Rusi još uvijek nisu riješili “svoje logističke i probleme održavanja” i da ne mogu velikom brzinom pojačati svoje snage u istočnoj Ukrajini.

Rusija koristi civilne kamione
Phillips O’Brien, profesor strateških studija na škotskom Sveučilištu St. Andrews, vidi još jedan “loš znak” za rusku logistiku kamiona, a to je korištenje civilnih kamiona za zamjenu vojnih kamiona.

“Civilni kamioni nisu napravljeni za vojnu razinu. Nisu napravljeni za prijevoz tereta, nisu napravljeni da nose posebne dijelove opreme, a u mnogim slučajevima ne mogu čak ni voziti izvan cesta.

Kod upotrebe civilnih kamiona u vojne svrhe javlja se problem održavanja jer rezervni dijelovi možda nisu kompatibilni. O’Brien kaže da nije zgodno nabavljati novi kamion svaki put kad se stari pokvari.

Prema bivšem časniku američke vojske Alexu Vershininu, problem je još više u tome da, kada se vozila pokvare, Rusija ima ograničena sredstva za popravak.

Kupuju se borbeni avioni i projektili, a ne ulaže se u kamione
Bataljuni ruske vojske obično imaju samo jedno lako i jedno teško vozilo za spašavanje, čak i u jedinicama s desecima vozila, napisao je Vershinin za Institut modernog rata američke vojne akademije. To znači da se borbena vozila nekad moraju preusmjeriti na vuču. Ponekad kada su u kvaru, ta vozila se trebaju vući do stotinu milja.

O’Brien smatra da je Rusija zanemarila svoje kamione uglavnom zato što nisu dovoljno “blistavi” da bi se ruska vojska njima hvalila. Posljednjih se godina Putin hvalio ruskim hiperzvučnim projektilima poput Cirkona i Kinzhala, stealth borbenim avionima poput Su-57 i modernom flotom od 11 podmornica s balističkim projektilima.

“Često su glamurozne diktatorske vojske dobre u spektakularnom oružju, kupuju otmjene zrakoplove i otmjene tenkove, ali zapravo ne kupuju manje glamurozne stvari”, kaže O’Brien.

Rusi nemaju ljude za održavanje logistike
Stručnjaci kažu da su u korijenu ruskih problema s logistikom ročnici. Oko 25 posto vojnika ruske vojske su ročnici, kažu iz Centra za strateške i međunarodne studije. Stručnjaci vjeruju da su neki od vojnika prisiljeni biti u vojsci ili su prevareni da se prijave.

Ročnici u Rusiji obično služe jednogodišnji vojni rok, imaju niže činove i zauzimaju mnogo mjesta u logističkom lancu, u što spada održavanje vozila. Telenko kaže da se u godinu dana ne može naučiti ništa o održavanju vojnih sustava.

“Imamo dokaze da su ruski ročnici razočarani ovim ratom, da nisu bili pravilno informirani, da nisu bili propisno obučeni, da nisu bili spremni, ne samo fizički, već nisu bili ni psihički spremni za ono što su trebali učiniti, rekao je američki dužnosnik.

U američkoj vojsci održavanjem vojnih vozila bave se dobrovoljački dočasnički zbor i profesionalni narednici koji imaju produženi angažman. Oni su motivirani zbog povećanja plaće i promaknuća.

Ruska logistika je manje učinkovita od zapadne
Alex Lord, analitičar za Europu i Euroaziju u tvrtki Sibylline za stratešku analizu u Londonu, kaže da se ruska vojska povijesno oslanjala na svoje velike rezerve ljudstva za rukovanje logistikom, a ne na mehanizirane sustave koji koriste drvene palete i viličare.

Telenko navodi primjer utovara topničkih granata na kamion. Viličar može podići paletu od dva tuceta u jednom potezu, dok bi ručno podizanje pojedinačnih školjki na kamion potrošilo mnogo više vremena i radne snage.

“To čini rusku logistiku oko 30 posto manje učinkovitom od vodećih zapadnih snaga. To znači da je potrebno više kamiona za obavljanje zadanog zadatka u isto vrijeme, tako da je veća potrošnja goriva i veće habanje”, kaže Jason Crump, izvršni direktor Sibyllinea i veteran britanske vojske.

Prema Lordu, to također znači da ruski kamioni provode više vremena stojeći dok istovaraju i utovaruju. Smatra da se tu stvara mogućnost da ukrajinske snage ciljaju rusku vojsku. Svi ovi problemi samo pogoršavaju postojeće probleme s kojima se Moskva suočava u već teškoj borbi s obzirom na udaljenost.

Rusija je izgubila značajan broj kamiona
Kamioni obično mogu voziti do 145 kilometara od svog skladišta zaliha, ističe Telenko. To znači da bi Rusija trebala otvoriti brojna skladišta opskrbe unutar Ukrajine ne bi li njezine trupe napredovale dalje u unutrašnjost Ukrajine.

S obzirom na to da se Moskva već povlači pod žestokim ukrajinskim otporom, to se čini kao težak zadatak. Već se smatra da je Rusija izgubila značajan broj kamiona.

“Ne vidim kako Rusi mogu zadržati svoje trenutne položaje, a kamoli napraviti bilo kakve ofenzivne poteze svojom trenutnom flotom kamiona”, kaže Telenko za CNN.

Očito su kamioni okosnica svake moderne mehanizirane vojne snage, a tko ih nema, pješačit će.


Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...
Na vrh