Region

Hrvatska: Zbog pritiska SAD-a otkazan dogovor s Kinezima oko riječke luke

Nakon što je prije tri godine konzorcij triju kineskih kompanija pobijedio na natječaju za preuređenje riječke luke, Washington je uvjerio Hrvatsku da ne sklapa ugovore s Kinezima, piše američki list Wall Street Journal (WSJ).

Riječku luku koristi američka mornarica za održavanje i popravak brodova, a NATO za skladištenje vojne opreme.

Najbolju ponudu na natječaju za 50-godišnju koncesiju za izgradnju i upravljanje novim modernim kontejnerskim terminalom na rijeci isprva je dao konzorcij kineskih tvrtki Ningbo Zhoushan Port Company Limited, Tianjin Port Overseas Holding Limited i China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja je izgradila i pješački most.

Uprava Luke Rijeka, koja nema niti jednog većinskog vlasnika te je u 25,02-postotnom vlasništvu države, u januaaru 2021. bez obrazloženja je poništila natječaj i raspisala novi. Tada je dodijelio koncesiju vrijednu 2,7 milijardi eura podružnici danskog brodarskog diva A.P. Moller-Maersk APM Terminal, koji će na projektu sarađivati ​​s hrvatskom logističkom tvrtkom Enna Logic.

Prema tadašnjim hrvatskim medijima, pritisci iz Europske unije i SAD-a utjecali su na poništenje prvotnog natječaja jer je među obavezujućim ponudama bila bolja ona koju je poslao konzorcij kineskih tvrtki.

EU iz svojih fondova finansijski podupire mnoge prometne projekte na Rijeci, ali u Bruxellesu nisu za angažman tvrtki iz trećih zemalja u velikim infrastrukturnim projektima na području EU jer na taj način europske tvrtke ostaju bez zarade. SAD se već godinama iz strateških razloga otvoreno protivi širenju kineskog utjecaja u Europi i drugdje u svijetu, objavili su tada hrvatski mediji.

Wall Street Journal u tekstu objavljenom u nedjelju navodi da je hrvatska Vlada poništila natječaj zbog pritiska iz Washingtona, a potom izabrala ponuđača kojeg su podržali i Amerikanci.

Činjenica da će kineske državne tvrtke doći u riječku luku bila je problematična za Washington ne samo zato što tamo održavaju svoje brodove, već i zato što NATO savez tu luku koristi za skladištenje vojne opreme ili za njezinu dostavu u i iz Europe.

– Ako Rijeka dođe pod kontrolu kineskih kompanija, NATO-u će biti znatno teže koristiti njenu infrastrukturu za vlastite potrebe, objasnio je američkim novinama bivši američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst.

Kohorst je, navodi list, zabrinutost nakon prvog natjecanja izrazio i na sastancima s hrvatskim premijerom Andrejom Plenkovićem i ministrom pomorstva, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem. Sastanci se očekuju i sa predstavnicima APM Terminala i Enna Logica.

Butković je za list ustvrdio i da se radi o vrlo osjetljivom pitanju, te objasnio da “nije bilo direktne intervencije SAD-a”, ali da im je “Washington dao jasne signale”.

Naglasio je i da natječaj nije poništen samo zbog angažmana američke diplomacije, već i zato što je ugovor s kineskim tvrtkama potpisan prije početka pandemije covida-19, zbog čega nisu postojala jasno definirana jamstva za korištenje riječke luke, odnosno za koliko bi se tereta stvarno provlačilo kroz luku.

Hrvatski politički predstavnici, navodi list, navodno su podsjetili svoje američke kolege na želju Zagreba da uključi Hrvatsku u američki program bezviznog režima i sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.

Hrvatska je tada ostvarila oba cilja. Od oktobra 2021. Hrvati više ne trebaju vizu za putovanja u SAD kraću od 90 dana, a prošle godine dvije zemlje potpisale su i sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.

Gradnja u riječkoj luci već je u tijeku i bit će dovršena do maja 2025. godine, najavio je američkim novinama direktor Rijeka Gatewaya, zajedničkog projekta APM Terminala i Enna Logice, Koen Benders. Očekuje se da će glavni korisnik luke biti Maersk, no Kina neće biti potpuno isključena jer će glavne dizalice za luku biti kupljene od kineske tvrtke, dodao je.


Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...
Na vrh