‘Čudaci’ sa površine okeana: Otkriveni virusi koji regulišu aktivnost planktona i doprinose zdravlju ekosistema

Naučnici su otkrili novu grupu virusa, koji žive u okeanima i “napadaju” planktone.

Planktoni - Shutterstock

Ploveći okeanima i istražujući njegove tajne, naučnici ekspedicije Tara su između 2009. i 2013. godine prikupili preko 35.000 uzoraka vode. Njihov cilj je bio da nađu evolucione tragove u milionima gena mikroskopskih organizama koji stanuju u njemu.

Istraživači su dali novootkrivenim virusima ime mirusvirusi, od latinske riječi -mirus, koja znači čudan. Pored toga što pripadaju grupi pod nazivom Duplodnaviria, među kojima se nalaze i virusi herpesa sa kojima su izuzetno slični, oni dijele i neke genetske sličnosti sa džinovskim virusima Varidnaviria.

Analizirajući ogromnu zbirku podataka, uočili su do sada nezabilježenu dvolančanu lozu DNK virusa. Ispostavilo se da se oni mogu naći na površinskim vodama polarnih, umerenih i tropskih okeana. Kao i da je njihova uloga da inficiraju planktone i podstaknu ih da “cvijetaju” – spektakularan prizor vidljiv iz svemira.

Oni na ovaj način pomažu planktonima u regulisanju aktivnosti mikroorganizama, a samim tim i protokom ugljenika i hranljivih materija kroz okean. Ipak, najveće iznenađenje je otkriće da oni mogu biti ključ za rješenje zagonetnog porijekla herpes virusa koji inficira samo životinje, jer su im geni izuzetno slični.

“To znači da postoji zajednička evoluciona istorija između herpesa koji inficira samo životinje, i mirusvirusa koji se nalaze svuda u okeanu, gdje inficiraju jednoćelijske organizme”, rekao je Tom Delmont iz Francuskog nacionalnog centra za naučna istraživanja. “Sve ovo ukazuje na planktonsko poreklo herpesa.”

Rezultati istraživanja su objavljeni u časopisu Nature, prenosi National geographic.