Lijepo samo na prvi pogled: Jedino mjesto na Zemlji gdje život ne može da se razvije

Čitav predio ispunjen je malim jezerima i izvorima izuzetno kisele i slane vode.

Dallol - Screenshot

Francuski naučnici otkrili su u kakvim uslovima ne može da se razvije organski život na Zemlji, a da bi to otkrili, zaputili su se u vrele izvore Dalol u etiopskoj depresiji Danakil, jedno od podučja na Zemlji sa najnepovoljnijim uslovima za život.

Ti vreli izvori se smatraju najtoplijim naseljenim dijelom svijeta, ali su veoma jedinstveni ne samo zbog velike vrućine. Čitav predio ispunjen je malim jezerima i izvorima izuzetno kisele i slane vode koja zajedno sa okolnim tlom proizvodi predivne palete boja – zelene, žute, narandžaste i braon. Iako na prvi pogled može da djeluje intrigantno i lijepo na neki vanzemaljski način, čitavo područje je veoma negostoljubivo i vazduh toksičan, sve to zahvaljujući vulkanu koji leži ispod egzoticnog reljefa. Zbog ekstremnih uslova, područje je oduvijek fasciniralo naučnike, a jedna od ekspedicija otišla je 2016. godine da vidi da li život može da se razvija tu.

“To je jedno zadivljujuće, ali neprijateljsko mjesto. Vazduh ispunjen hlorom spalio nam je vazdušne kanale. Ako bilo kakvi mikroorganizmi ovdje postoje, moraju da budu ekstremofilni mikrobi koji bi bili veoma interesantni za astrobiologe”, rekao je predvodnik ekspedicije Felipe Gomes iz španskog Centra za astrobiologiju.

Tim je u zaključku istraživanja naveo da su pronašli prve dokaze o postojanju života u vrelim, kiselim izvorima, i to ultramale mikroorganizme, tek nanometar velike. Nova studija, međutim, koju je sproveo tim francuskih naučnika osporava otkriće i prisustvo arheja (prabakterija).

“Odbacujemo nedavne tvrdnje o životu u poliekstremnim Dalol izvorima”, istakla je mikrobiolog Džodi Belila sa francuskog Univerziteta “Pariz-Sid”.

“Da li ima života u ovim bazenima? Mi kažemo ne i to na osnovu kombinovanih molekularnih i mikroskopskih tehnika”, navodi francuski tim. U njihovom istraživanju, koje je objavljeno u Nejcer ekolodži end evolušon (Nature Ecology & Evolution), tim je koristio veliki broj analitičkih metoda, kao i brojne uzorke uzete iz četiri zone u okviru Dalol geotermalnih izvora, prenosi “RTS“.

Uprkos tome što su otkrili prisustvo arheja, francuski naučnici ističu da to nisu autohtoni mikroorganizmi.

“Većina otkrivenih mikoorganizama su već dobro poznati i potiču od naše terenske ili laboratorijske opreme, dok je ostatak tragova bakterijsih genetskih sekvenci donijet izdaleka i potiče od brojnih turističkih posjeta”, objašnjava se u istraživanju.

Kako se navodi u zaključku, rezultati pokazuju da aktivan, prirodan mikrobiološki život ne može da se pronađe u izvorima i jezerima.

“Identifikovali smo dvije velike fizio-hemijske barijere koje spriječavaju nastanak života u tekućoj vodi na Zemlji”, kažu naučnici.

Jedna od njih je što je magnezijum veoma dominantan u rastvorima u jezerima, što uzrokuje razlaganje ćelija, a druga toksični nivo intenzivno hiperkisele i hiperslane kombinacije.