Svaštara

Rak su imali i dinosaurusi: Kancer kostiju mučio je Centosaurusa prije 76 miliona godina

Kada su naučnici prvi put 1989. otkopali fosile dinosaurusa sa rogom, nazvanog Centrosaurus, u kanadskoj provinciji Alberti, primjetili su veliki deformitet na njegovoj nozi, za šta su pretpostavili da je loše zarasla kost poslije povrede.

Dinosaurus - Nationalgeographic.rs/

Međutim, najnovije ispitivanje, pokazalo je nešto drugo. Deformitet je nastao zbog agresivnog oblika raka kostiju – osteosarcoma, što je Centrosaurusa, koji je živeo pre 76 miliona godina, učinilo prvim poznatim primerom dinosaurusa koji je imao maligni tumor, prenosi N1 pisanje Rojtersa.

Dug oko šest metara, Centrosaurus je bio četvoronožni biljojed, sa dugim rogom iznad nosa i sa koščatim naborima iznad vrata, sa dva manja savijena roga.

Naučnici su na kosti njegove zadnje noge pronašli “čvornovati tumor veći od jabuke”, rekao je paleontolog Dejvid Evans iz Kraljevskog Ontario muzeja u Toronto, jedan od istraživača koji su napisali studiju, objavljenu u časopisu Lancet Oncology.

“Ovaj primerak Centrosaurusa je bio oslabljen i obogaljen rakom, pre nego što je umro. Ovo izuzetno otkriće pokazuje da bez obzira koliko neki dinosaurus može da izgleda veliki i moćan, oni su bili pogođeni mnogim bolestima kao i mi ljudi i druge životinje danas, uključujući i rak. Dinosaurusi izgledaju kao mitske zveri, ali oni su bili životinje koje su se povređivale i oboljevale, kao i sva ostala živa bića”, rekao je Evans.

Imajući u vidu da se većina tumora pojavljuje u mekim tkivima, koja se teško fosilizuju, imamo veoma oskudne dokaze o raku u pronađenim fosilima životinja.

“Ovaj tip raka kostiju javlja se na kostima koje se brzo razvijaju, te je tako čest kod dece i mladih. Dinosaurusi su bili u posebnom riziku zbog činjenice da rastu do ogromnih razmera”, kazao je doktor Mark Krauder, profesor medicine, patologije i molekularne medicine na Univerzitetu Mekmaster u Ontariju.

Taj tumor uništava kost i širi se na okolna tkiva, rekao je Krauder. Kada je u pitanju lečenje ljudi, ono se sastoji od hemoterapije i operacije, koja ponekad podrazumeva i amputaciju.

Ovaj dinosaurus, međutim, nije umro od raka kostiju. Njegovo telo pronađeno je u ogromnoj rupi, gde su pronađeni ostaci stotine Centrosaurusa, što nagoveštava da su umrli bežeći od poplave, kaže Evans.

On dodaje da je ovom Centrosaurusu život u krdu, verovatno, omogućio da izbegne napade tadašnjih velikih predatora, kojima bi kao jedinka bio lak plen, s obzirom na bolest.