Luda planeta

SPEKTAKULARNO: Ptice koje ne znaju da lete ZAVRŠILE NA OSTRVU USRED OKEANA!?

Ostrvce “Inaccessible Island” u Atlantskom okeanu površine nepunih 13 kvadratnih kilometara toliko je nepristupačno da se tako i zove – “Nepristupačno ostrvo”.

Barska koka - Wikimedia.org

Advertisements

Ono je dom oko 6.000 sičušnih ptica iz porodice barskih koka, koje žive samo na tom ostrvu, pa otuda i njihov naziv “barske koke sa Nepristupačnog ostrva” (lat. Laterallus rogersi, ili Atlantisia rogersi).

Kako su tamo dospjele kad ne umiju da lete?

Da bi odgovorili na to pitanje naučnici su analizirali DNK ove ptice i otkrili da se ona u relativno bliskoj prošlosti razvila iz vrste koja je dospjela na ostrvo, da bi u procesu prirodne selekcije izgubila sposobnost letenja.

“Prilično je spektakularno što je najmanja vrsta ptice na svijetu koja ne umije da leti završila na najizolovanijem mjestu na svijetu”, kaže za “Gizmodo” autor studije Martin Stervander sa Univerziteta Oregon.

“Izgleda su ptice došle na ostrvo, a kako im nije prijetila opasnost od predatora, nisu imale razloga da lete”, dodaje on.

Naučnici, koji su prvi put opisali vrstu 20-tih godina XX vijeka, odmah su znali da su naišli na nešto neobično. Ostrvo Inaccessible udaljeno je 3.500 kilometara od Južne Amerike, a 2.800 kilometara od južne Afrike. Prije nastanka teorije o tektonskim pločama, naučnici su mislili da je ptica nekako došetala do ostrva preko neke vrste potonulog kopnenog mosta. Toj porodici su dali zasebno ime – Atlantisia, piše “Blic“.

U novom istraživanju naučnici su analizirali DNK primjerka sičušne ptice koji su uhvatili u septembru 2011, a rezultate uporedili s podacima o drugim vrstama barskih koka.

Ispostavilo se da je predak malenih ptica južnoamerička vrsta koja je prije oko 1,5 miliona godina stigla na ostrvo, te da pripada rodu Laterallus, u koju spadaju vrste koje i danas postoje, kao što je galapagoski barski petlić (Laterallus jamaicensis), pišu naučnici u dokumentu, koji je objavljen u časopisu “Molecular Phylogenetic and Evolution”.

Preci barske koke sa ostrva Inaccessible vjerovatno su letjele ka istoku i završile na ostrvu u Atlantskom okeanu.

“Kada su stigle na ostrvo potrebnu hranu nalazile su šetajući po njemu, a nije bilo potrebe da bježe, pa samim tim ni da lete”, objašnjava Stervander.