BiH

ZAPOSLENI U ŠOKU, PRIJETE IM OTKAZOM UKOLIKO: Ne navedu obim glave i vrata, lične podatke rodbine, gdje su stanovali…

Zaposlenima u naftnoj industriji u RS nedavno je upućen neobičan zahtjev poslodavca da popune anketu, u kojoj se traži da navedu čak i obim glave i vrata, te lične podatke rodbine.

rafinerija nafte-Oslobođenje.ba

Advertisements

Ova anketa podijeljena je prije desetak dana, a navedeno je i da unošenje netačnih podataka može da utiče na odluku o njihovom zapošljavanju.

U anketi u Rafineriji ulja u Modriči tako se od radnika traži da navedu gdje su sve radili, gdje su sve stanovali i koje su im finansijske obaveze, ali najdiskutabilnija su pitanja koja se odnose na lične podatke njihove rodbine, uključujući i bivše supružnike, djecu, braću i sestre.

Radnici bi za sve njih trebalo da napišu gdje žive, gdje rade, pa čak i da li je neko od njih osuđivan, piše “Oslobođenje.ba“.

Iz Sindikata energetike RS ističu da je isto traženo od svih zaposlenih u naftnoj industriji, te upozoravaju da je takva anketa nedopustiva, jer zadire u privatnost radnika i njihovih porodica, ali i stvara atmosferu neizvjesnosti i napetosti među zaposlenima.

– Mnogi zaposleni su od nas tražili savjet šta da rade i rekli smo im da popune samo ono što su opšti podaci, a prazno ostave sve što zadire u intimu. Uopšte nije jasna svrha te ankete. U njoj se traži da se navede i koliki ko ima obim glave i vrata, što zaista nije nešto što poslodavac mora da zna o radniku i zato mislimo da je to nepotrebno i na određeni način udar na dostojanstvo radnika.

To najviše liči na neko stvaranje straha kod radnika. Poslovodstvu savjetujemo da energiju, umjesto toga, usmjere na potpisivanje kolektivnog ugovora – ističe predsjednik Sindikata energetike RS Slobodan Ostojić.

“Prevencija”

Na pitanja zašto je od zaposlenih traženo da popune ovu anketu, za koje potrebe preduzeća se prikupljaju takvi podaci, te da li smatraju da krše prava radnika na privatnost, iz “Optima grupe”, koja upravlja rafinerijama u RS, odgovaraju da je cilj anketa i drugih aktivnosti “unapređenje mjera bezbjednosti, kako za svako pojedinačno radno mjesto, tako i za kompaniju u cjelosti”.

– Navedene mjere imaju preventivan karakter, pa se shodno tome ankete provode na osnovu principa dobrovoljnosti. Zaposleni imaju mogućnost da na iste odgovore u potpunosti, djelimično, kao i da ne odgovore na pitanja iz ankete – navodi se u odgovoru “Optima grupe”.

Bespotrebni podaci

Iz Agencije za zaštitu ličnih podataka u BiH, međutim, podsjećaju da je zakonom propisano da se lični podaci obrađuju samo u mjeri i obimu koji je neophodan za ispunjenje određene svrhe.

– Ovaj princip znači da ukoliko zakon ne propisuje koji se podaci obrađuju, onda se uzima minimalan obim ličnih podataka, koji je potreban da bi se postigla svrha takve obrade. Nesporno je pravo i obaveza poslodavca da raspolaže tačnim i autentičnim ličnim podacima zaposlenih koji se odnose na njegov identitet, a što se dokazuje javnim ispravama, a ne zahtijevanjem dodatnih obrazloženja od zaposlenog.

Međutim, podaci o rodbini i srodnicima zaposlenog po automatizmu nisu neophodni poslodavcu, osim ako zaposleni ne zahtijeva ostvarivanje nekog prava iz radnog odnosa – navode iz Agencije.

Posao i privatni život

U pojedinim situacijama je neophodno da poslodavac u svrhu izvršenja zakonskih obaveza, bez zahtjeva i saglasnosti zaposlenog, bude upoznat sa pojedinim segmentima njegovog privatnog života. To su situacije kada je poslodavac obavezan, u cilju izvršenja sudske presude, da izvrše obustavu isplate dijela plate zaposlenom radi plaćanja alimentacije, provođenja administrativne zabrane i slično, navode u Agenciji za zaštitu ličnih podataka.


Advertisements

loading...

Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...

Advertisements

loading...

Advertisements

Na vrh