Zdravlje

Naučnici potvrdili: Virus SARS-CoV-2 može da pronađe alternativni put i zarazi ćelije

Početkom pandemije kovida 19, naučnici su identifikovali kako SARS-CoV-2, virus koji uzrokuje kovid 19, ulazi u ćelije da izazove infekciju.

COVID-19 - Blogspot.com

Sve aktuelne vakcine protiv kovida 19 i terapije zasnovane na antitelima dizajnirane su da poremete ovaj put do ćelija, što zahteva receptor nazvan ACE2.

Istraživači sa Medicinskog fakulteta Univerziteta Vašington u Sent Luisu otkrili su da jedna mutacija daje SARS-CoV-2 sposobnost da uđe u ćelije drugim putem – onim koji ne zahteva ACE2. Sposobnost korišćenja alternativnog putnog ulaza otvara mogućnost izbegavanja antitela ili vakcina protiv kovida 19, ali istraživači nisu pronašli dokaze o takvoj evaziji.

Međutim, otkriće pokazuje da se virus može promeniti na neočekivani način i pronaći nove načine da izazove infekciju.

Studija je objavljena 23. juna u “Cell Reports”.

“Ova mutacija se dogodila na jednom od mesta koja se mnogo menjaju dok virus cirkuliše u ljudskoj populaciji”, rekla je ko-viša autorka dr Sebla Kutluai, docent za molekularnu mikrobiologiju. “Većinu vremena alternativni receptori i faktori vezivanja jednostavno poboljšavaju ulazak zavisan od ACE2. Ali u ovom slučaju, otkrili smo alternativni način zaraze ključnim ćelijskim tipom – ljudskom plućnom ćelijom – i da je virus stekao ovu sposobnost mutacijom za koju znamo da se javlja u populaciji. To je nešto o čemu svakako moramo znati više”.

Nalaz je bio slučajan.

Većina istraživača proučava SARS-CoV-2 u ćelijama bubrega primata, jer virus dobro raste u njima, ali naučnici su smatrali da je važno sprovesti studiju u plućima ili drugim ćelijama sličnim onim koje su prirodno zaražene. Da bi pronašli relevantnije ćelije sposobne za rast SARS-CoV-2, pregledali su panel od 10 ćelijskih linija pluća i glave i vrata.

“Jedini koji je mogao da se zarazi bio je onaj kojeg sam uvrstio kao negativnu kontrolu”, rekao je dr M. Ben Major. “Bila je to ćelijska linija humanog karcinoma pluća bez ACE2 koji se detektuje. Dakle, to je bilo ludo iznenađenje.”

“S obzirom na naše podatke i podatke drugih, moguće je da je virus pod selektivnim pritiskom da uđe u ćelije bez upotrebe ACE2. Na toliko mnogo načina, zastrašujuće je pomisliti da se svetska populacija bori protiv virusa koji diverzifikuje mehanizme pomoću kojih može da zarazi ćelije”, rekao je Major, prenosi b92.