ODGOVORNOST! - #ostanikuci - #ostanidoma
Zdravlje

VODA: Od nje je samo zrak važniji: Premalo vode – previše oboljenja

Bez hrane čovjek može preživjeti i više od mjesec dana (čak i više od 40 dana), a bez vode samo nekoliko dana. Od nje je samo zrak važniji, jer bez njega ne možemo izdržati duže od pet do deset minuta

Voda PR/Haber.ba

Voda je srž svega, jer voda je sve i sve se u nju vraća. Ona je osnovni uzrok svemu postojećem. Tako je zapisao Tales iz Mileta (628. – 528. godine prije nove ere), grčki filozof kojega smatraju i najstarijim filozofom na evropskom tlu.

Voda je zaista izvor života, ona je sastavni dio svakog živog bića, nalazi se u gotovo svakoj tvari. Najvažnija je čovjekova namirnica, pravi eliksir, zdrava i ljekovita. Čak je 70 posto površine Zemlje pokriveno vodom, a otprilike 70 posto ima je prosječno i u čovjekovom tijelu. U gotovo svim starim kulturama vodom su se koristili i kao sredstvom liječenja. Tako je ostalo i do današnjih dana.

Bez hrane čovjek može preživjeti i više od mjesec dana (čak i više od 40 dana), a bez vode samo nekoliko dana. Od nje je samo zrak važniji, jer bez njega ne možemo izdržati duže od pet do deset minuta. Ona u našem organizmu pospješuje rad želuca, crijeva, bubrega, jetre i gušterače. Voda kruži tijelom, raznoseći hranjive tvari i kisik. Ali ujedno i “otpatke” nastale izmjenom tvari nosi do mjehura i bubrega, odnosno do organa za izlučivanje. Uz njenu se pomoć razgrađuje hrana, čije vitalne sastojke potom preuzima krv. Nezamjenjiva je u procesu čišćenja organizma. Efikasnost tog procesa presudno zavisi od količine vode u organizmu. Voda izjednačuje temperaturu u čovjekovom organizmu, olakšava rad živaca i mozga. Dovoljna količina vode u našem organizmu pridonosi čvrstoći i elastičnosti kože, pa je zaslužna i za zaštitu tkiva i organa od šokova i ozljeda. Pospješuje zdravlje kostiju, djelujući preventivno. Jedna je američka studija pokazala da ispijanje pola litre mineralne vode bogate kalcijem sprečava gubitak koštane mase.

Stručnjaci preporučuju da dnevno popijemo bar dvije, dvije i pol litre vode. To je količina koja će omogućiti da voda potpuno ostvari svoju zadaću: normalnu izmjenu tvari i funkcioniranje svih organa. Trećinu potrebne vode naše će tijelo dobiti iz hrane, a preostalu potrebnu količinu iz pića. U jednoj američkoj studiji se navodi da 40–godišnjim ženama treba dnevno 2,5 litra vode, a muškarcima istih godina čak tri litra. Pijete vodu u malim gutljajima, uživat ćete u njoj i uvjeriti se da uopće nije tačna tvrdnja da je bez mirisa i okusa.

Pomnožite svoje kilograme sa 0,2 dcl vode

Opće odrednice o količini vode koju na dan treba popiti dobre su upute, ali ljudi se međusobno razlikuju. Koliko vode svakako morate popiti, želite li izbjeći probleme i poteškoće? Okvirni odgovor daje jednostavna formula: svoju težinu, svoj broj kilograma, pomnožite sa 0,2 decilitra. Primjerice, imate li 60 kilograma, treba vam najmanje 12 decilitara vode, odnosno 1,2 litre. No, neće nipošto biti na odmet popijete li i više. Naprotiv.

Naše tijelo će najracionalnije iskoristiti vodu pije li se dva–tri decilitra svaki sat (naravno, ne računajući vrijeme spavanja, ako ne osjetimo žeđ). Ili treba barem četiri do šest puta na dan naći vremena za ispijanje čaše vode.

SAVJET PLUS: Nemojte čekati signal žeđi da biste pili vodu. Sama žeđ je zapravo svojevrsni alarm našeg organima, koji nam javlja da mu nedostaje tekućine, ili da, slikovito govoreći, vozi na rezervi. Dakle, često taj signal stiže prekasno. Zato bismo vodu trebali piti redovno, ne čekajući da postanemo žedni.

Djelotvornost mineralnih voda

Voda je, prvo, sasvim posebno i opće ljekovito sredstvo za tijelo, rekao je poznati Sebastijan Knep, koji je razradio posebnu terapiju ljekovitom vodom. Terapiju pijenjem ljekovite vode, koja se može kombinirati i s kupkama, zavisno od bolesti i tegoba na koje treba djelovati, određuje liječnik. Ali da bi se iskoristile blagodati toga lijeka iz Zemljine dubine, ne treba bezuvjetno otići u neko lječilište. Piti se može i kod kuće, ali strogo poštujući savjete liječnika i fizioterapeuta. Ako je riječ o lakšim tegobama, slijedite barem upute proizvođača.

Sastojci mineralne vode određuju na koju bolest ili tegobu djeluje. Na neljepnici na boci možete pročitati što voda sadrži. Da bi ljekovita voda djelovala, potrebno ju je po pravilu tri puta na dan, prije obroka, popiti u količinama 0,25 do 0,5 litara. Ljekovita voda je dodatak, nemojte je ubrajati u uobičajenu količinu tekućine koju dnevno pijete.

Magnezij je koristan u slučajevima nedostatka magnezija, bolesti srca i krvotoka. Kalcij je dobro piti u slučaju nedostatka kalcija, osteoporoze, alergija, hroničnih infekcija, mokraćnih puteva. Sulfat je djelotvoran protiv bolesti žuči i gušterače, zatvora stolice, pretilosti, kalcijevih i fosfatnih kamenaca u mokraćnim kanalima. Vodikov karbonat preporučuje se piti u slučajevima nadražljivosti želuca, hroničnog gastritisa, prevelike količine želučane kiseline, dijabetesa, poremećaja izmjene tvari, mokraćne kiseline, hroničnih infekcija mokraćnih puteva, kalcijevih i oksalatovih kamenaca u mokraćnim kanalima, bolesti srca i krvototka. Ugljični dioksid povoljno djeluje u slučaju nedostatka želučane kiseline, hroničnih infekcija mokraćnih puteva, te služi za terapiju ispiranjem.

SAVJET PLUS: Ljekovita voda živi, u njoj ima i bakterija, koje pojačavaju njezino ljekovito djelovanje. Kada otvorite bocu, potrošite je za dva dana kako se ne bi razmnožile neželjene bakterije.

Opasnost dehidracije

Kada pijemo premalo vode, pokrenut ćemo niz nepovoljnih reakcija u tijelu – od smanjene radne sposobnosti i malaksalosti, do težih posljedica, kao što su zgušćivanje krvi, glavobolja, vrtoglavica, grčenje mišića, promjena na koži i očima. Pomanjkanje sline u ustima, zbog nedostatka vode, izaziva zadah iz usta, a na jeziku se stvaraju naslage. S obzirom da u takvim slučajevima voda ne ispire komadiće hrane iz usne šupljine, oni ostaju u ustima i pogodna su podloga za razmnožavanje bakterija. Dakle, svi životni procesi u tijelu bez dovoljno vode odvijaju se lošije ili sporije. Veliki manjak vode, oko 20 posto, izaziva teške posljedice i smrt.

Dehidracija ima nekoliko faza koje možemo prepoznati i osjetiti i na koje – ako se već nismo u stanju naviknuti da redovno pijemo vodu – valja dobro pripaziti. Kreću od početnih, još bezazleznih, do vrlo opasnih. To su: žeđ, jaka žeđ, gubitak apetita, osjećaj nelagode, mučnina, oslabljena koncentracija, povišena temperatura, vrtoglavica, otežano disanje, grčenje mišića, nesanica, zastoj u radu bubrega.

Signali tijela za nedostatak vode

Vaše će vam tijelo signalizirati koliko vam trenuno vode nedostaje. Ako vas muči žeđ, u minusu ste dva posto, ako su vam usta suha – tri posto, gubite li želju za jelom – četiri posto, ako se otežano koncentrirate, a disanje ubrzano – pet posto, imate li glavobolju i pospani ste – 6 do 7 posto, ako ste malaksali, otežano dišete i teže pamtite, 8 do 9 posto, ako gubite ravnotežu i mišići se grče, nedotaje vam 10 posto vode. Pojavi li se smušenost, otežano gutanje, delirij, nedostaje 11 posto vode.

Koliko vode ima u tijelu, može se ustanoviti uz pomoć urina. Boja i količina izlučenog urina govori o stepenu hidracije ili dehidracije. Tamnija boja i mala količina izlučenog urina upozorava na premalu količinu vode u organizmu. Svijetlo žuta boja potvrđuje da tijelo ima zadovoljavajuću količinu vode. No, boja urina može se promijeniti i zbog nekih drugih faktora, kao što je upotreba vitaminsko–mineralnih dodataka hrani, te zbog bolesti ili uzimanja nekih lijekova.

Najmlađi i stariji najugroženiji

Dojenčad i mala djeca najviše su izložena riziku od dehidracije. Njihov organizam u najvećem postotku sadržava vodu, ali sama istovremeno nisu u stanju popiti veće količine tekućine odjednom. Ne piju li dovoljne količine vode, mogu imati teškoća sa koordinacijom, gube sposobnost reguliranja tjelesne temperature, iscpljena su i prijeti im opasnost od cirkulatornog kolapsa. Zato se uvijek morate brinuti o tome da vaše dijete pije dovoljno tekućine. Preporučljivo je, osim mlijeka, poslije obroka i između njih, ponuditi dijete prokuhanom vodom, čajevima i voćnim sokovima, koji su pripremljeni posebno za djecu.

Neka američka istraživanja su pokazala da je dehidracija jedan od deset najčešćih razloga zbog kojih stariji ljudi završavaju u bolnici. Veliki broj ljudi, koji su tokom godine hospitalizirani zbog dehidracije, umre, čak oko 50 posto. Razlozi dehidracije starijih ljudi jesu slabiji osjećaj za žeđ, inkontinencija, oslabljena funkcija bubrega, otežano gutanje, problemi s držanjem čaše, slaba pokretljivost zbog koje se izbjegava odlazak po vodu, zaboravnost. Ljudi u poznijoj životnoj dobi moraju na dan popiti barem 1,5 – 2 litre vode kako bi spriječili dehidraciju.

Voda saveznik u mršavljenju

Voda je veliki saveznik u mršavljenju. Ne zato što, kako neki misle, želudac pun vode lažno signalizira sitost, nego stoga što zbog manjka tekućine u tijelu ostaje više masnoće, koja se nakuplja u jastučićima na trbuhu, bokovima, bedrima. Ima li organizam dovoljno vode, te naslage nestaju. Ubrzana potrošnja kalorija, za 30 posto, počinje već desetak minuta nakon popijene čaše vode, a najveća je poslije pola sata. Voda je jedino piće bez kalorija! Dakle, ako ste na bilo kakvoj dijeti, obavezno imajte to na umu.


Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...
loading...
Loading..
Na vrh