Aktuelno

Evo kako vam kradu automobile: Šef policije otkrio tajne velikih lopova u Beogradu!

*Lopovi šalju ukradene dijelove brzom poštom kupcima* Postoje firme koje legalno prodaju alat za krađu* Cijene alata za obijanje automobila i stanova se kreću od 1000 do 10.000 evra*

Borislav Kovačević - Telegraf.rs

Borislav Kovačević, šef Odsjeka za suzbijanje krađa na motornim vozilima u beogradskoj policiji, u razgovoru za “Telegraf.rs” otkriva kako se kradu automobili u Beogradu, koje vrste automobila lopovi imaju na meti, kako je država dopustila da naša zemlja postane “raj za provalnike”, kao i koliko koštaju alati za krađu koji koriste naši lopovi.

Društvenim mrežama se prije desetak dana raširila vijest da lopovi masovno u Beogradu kradu retrovizire sa najskupljih „mercedesa“. Da li je to tačno, i zbog čega se to radi?

U posljednje vrijeme ne samo kod nas, već u cijeloj Evropi se evidentira veći broj krađa djelova za automobile. Nakon krađe automobila, lopovi ih kompletno razmontiraju, automobili idu u djelove, a zatim ih prodaju preko oglasa i šalju kupcima brzom poštom. To se veoma raširilo, i ima mnogo takvih oglasa, i ne možemo da uđemo u trag svima. Slična priča je i sa retrovizorima. Tu su i lajsne, plastika, galanterija i oznake na vozilima. Svi ti djelovi se dosta kradu i prodaju, jer postoji potreba na tržištu.

Koji automobili se najviše kradu?

Najviše se krade „folksvagen“ program, i on čini četvrtinu krađa. Zatim „reno“, „škoda“, „audi“, kao i automobili iz sitroenovog programa. Kradu se i „opeli“, uglavnom „korse“, od 2003. do 2010. godišta, kao i pežoi svih tipova.

Lopovi kradu u serijama neku vrstu automobila ili?

Kada se pojavi povećanje krađa vozila iz određenog programa, znamo da je u našu zemlju stigao alat za krađu te vrste autobmobila. Izmenama i dopunama Krivičnog zakonika krajem 2009. godine izbrisan je stav jednog člana koji se odnosi na pribavljanje, prepravljanje, posedovanje i davanje na uslugu alata, odnosno oruđa za vršenje krivičnih dela provaljivanja i obijanja. Tako da sada imamo situaciju da i kada uhvatimo nekoga sa alatom za obijanje, ne možemo krivično da ga gonmo.

Da li ste tražili da se takvi zakonski propisi ne donesu i ko je stvorio takav ambijent koji je „raj za lopove“?

Mi smo predlagali da taj član 347 sadrži stav da onaj ko izrađuje, prepravlja, poseduje ili daje drugome na upotrebu alat za izvršenje krivičnih dela bude krivično gonjen, ali je ta stavka izbrisana. Tako sada posjedovanje alata nije krivično djelo, a alat se može oduzeti jedino u slučaju ako lopova uhvatimo prilikom provale.

Kakve su posljedice svega toga?

Pojavile su se firme za proizvodnju alata za krađu vozila, a otvarane su pod geslom za servisere, za startovanje vozila i slično. Stvorio se ambijent da ukoliko imate firmu možete legalno uz fiskalni račun da dobijete najsavremniji alat za obijanje bilo kog vozila. To znači, da serviseri mogu da naruče deset takvih naprava, a da nakon toga mogu lopovima da prodaju devet. Naravno, pravdaće se da je to njihov potrošni alat i da su ih bacili nakon korišćenja. Epilog svega toga je da imamo alat za obijanje apsolutno svih vrsta vozila, i ne samo vozila već i stanova u legalnoj prodaji, a mi ne možemo ništa. Tako smo, na žalost, došli do situacije da u našoj zemlji ni jedno vozilo nije sigurno, niti je ijedan stan siguran od provale.

Pa kako rade te firme koje prodaju alat za provale? Reklamiraju se preko novina, ili Fejsbuka?

Da, sada se firme koje proizvode alat za lopove slobodno reklamiraju, i ne samo to već i hvale sa pedeset hiljada zadovoljnih klijenata. Štampaju kataloge u kojima se nalaze alatke za gotovo sve provale. Sada i onaj ko se nije bavio krađom vozila, može da se bavi time, jer ima praktično uputstvo kako se to radi.

Može li da se sve to spriječi?

Problem je do zakonodavca. Oni ljudi rade to potpuno legalno, njih jedino finansijka ili poreska inspekcija može da zatvori.

Šta lopovi najviše traže?

Najtraženiji su turbodekoderi, i oni koštaju oko 1.200 evra, ali sa popustom, mogu da se nađu i za ispod hiljadu. Imaju na interneru i video uputstva, kako bi se lopovi što manje mučili. Zato što pre mora da se donesu zakonske odredbe kako bi to spriječili. Do kada se to ne uradi, imaćemo ovakvu situaciju, koja može biti samo još gora. Pored turbodekodera, na tržištu se pojavio i najnoviji alat „Zedbul“. Radi se o elektronskom uređaju koji na licu mjesta skida originalni kod vozila, i pravi se originalni ključ, odnosno njegova kopija uz pomoć kojeg lopov može bez problema da uđe i u najsavremenile i najskuplje automomobile i džipove. Košta od nekoliko hiljada evra, dok originalni primjerci naprave koštaju i 10.000 evra.


loading...

Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...
Na vrh